Leren en reizen tegelijk? Dat is wellicht binnenkort mogelijk bij de Nederlandse Fotovakschool!

Mijn naam is Wouter Kattenberg en ik volg momenteel de opleiding ''Basiskennis Fotografie'' bij de Fotovakschool. Dit doe ik niet zomaar, maar ik doe dit vanuit mijn camper ergens in Azië. De camper is mijn werkplek en de wereld is mijn studio. Ik hoor je denken; ''hoe kom je hier zo in verzeild''. Dat zal ik je uitleggen.

DSC01963

Vanuit mijn vorige werkgever Studystore kwam ik anderhalf jaar geleden in contact met de fotovakschool. Ja, ik was degene die er voor zorgde dat jullie netjes en op tijd jullie schoolboeken kregen. Hoewel ik hier veel plezier in had, hebben corona, thuiswerken en een gebrek aan passie mij doen besluiten een andere weg in te slaan.

Mijn spullen zijn verkocht en mijn vaste baan heb ik inmiddels opgezegd. Momenteel ben ik bezig aan een lange en avontuurlijke reis richting India. Ik doe dit alles over land in mijn zelf-omgebouwde camper uit 1990. Via Europa naar Azië waar ik naast Turkije en Irak ook de stan-landen, Iran en Pakistan zal aandoen. In de voetsporen van Marco Polo of in navolging van de Hippie-trail. Het is maar net hoe je het noemen wilt. Een avontuur zonder tijdslimiet en zonder beperkingen. Voor mij, de ultieme vrijheid.

DSC02590

"In fotografie heb ik tijdens mijn reis echt een uitlaatklep gevonden."

Het is een geweldige hobby die ik inmiddels ook een passie durf te noemen. Echter, begon ik deze reis met een camera die zoveel opties had dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Gelukkig kreeg ik via de Fotovakschool deze Basiscursus Fotografie aangeboden. Nu snap ik beter waar ik mee bezig ben en in de wekelijkse sessies met mijn docent (Marcel) leer ik erg veel. Eindelijk leer ik verschillende technieken en instellingen die ik tijdens mijn reis kan toepassen. Zo had ik een geweldig CPL filter op mijn camera maar wist ik niet eens dat je er aan moest draaien. Deze vooruitgang is ook te zien in de resultaten. Mijn foto's worden wekelijks beter en ook geniet ik steeds meer van het maken van foto's. Fotograferen laad mij meer stilstaan bij bepaalde gebeurtenissen tijdens mijn reis en geeft mij een intensere blik op de natuur.

Nou is het natuurlijk niet niks, je baan opzeggen, je schepen achter je verbranden en je passie gaan volgen. In de week voordat ik de knoop heb doorgehakt las ik de volgende quote: ''Time is free, but it's priceless. You can't own it, but you can use it. You can't keep it, but you can spend it. Once you've lost it you can never get it back''.Vooral door het laatste zinnetje werd ik getriggerd. De tijd tikt door en door. Alle niet zinvol besteedde tijd is verloren tijd! Tijd die je nooit meer terug gaat krijgen. De knoop was doorgehakt.

"Ik kan iedereen aanraden om zijn passie te gaan volgen."

Of dit nou in fotografie, reizen of je carrière is, maakt niet uit. Niet dat je nu rigoureus je baan op moet gaan zeggen, een camper moet kopen en naar India moet gaan rijden. Sterker nog, ik denk dat sommigen daar doodongelukkig van worden. Maar denk er over na wat jou ''aan'' zet in het leven. Ontdek waar je hart echt sneller van gaat kloppen. Ieder mens is uniek. Volg je eigen hart, eigen passie en leef vanuit je eigen verlangen. Uiteindelijk maakt dit je een gelukkiger mens.

DSC03180

Vind je het leuk om mij te volgen? Neem dan een kijkje op mijn Instagram pagina @wouterkattenberg.

Groetjes uit Georgië,

Wouter