In het verzamelgebouw Zuid, gelegen aan het Zuidplein, wordt er zoals het de stad betaamt hard gewerkt aan innovatieve fotografieprojecten. Van mbo tot hbo en van voltijd tot deeltijd, onze inspirerende locatie in Rotterdam heeft het allemaal.

Aanmelden open dag

Het industriegebouw Zuidplein aan de Strevelsweg in Rotterdam Zuid is gebouwd in 1961. Het was bedoeld als tegenhanger op Zuid van het Groothandelsgebouw, het bedrijfsverzamelgebouw dat ontworpen is door dezelfde architect; H.A. Maaskant.

Het gebouw met verhuurbare ruimtes voor kleinere bedrijven is een modernistische uitvoering van de eerdere verzamelgebouwen aan de Oostzeedijk en het Industriegebouw Goudsesingel. Deze gebouwen ontwierp Maaskant samen met architect Van Tijen. Nadat zij uiteen waren gegaan was Maaskant bij het ontwerp van Industriegebouw Zuidplein zelf volledig verantwoordelijk voor de architectuur. De bakstenen gevels en zware betonnen elementen zijn verdwenen en het beeld wordt bepaald door de horizontale lijnen van de betonvloeren en grote glasgevels.

Een inspirerende fotografielocatie waar je als fotograaf van de toekomst wordt opgeleid. Een school met gemotiveerde studenten die les ontvangen van vakkundige docenten in een moderne leeromgeving met studio’s en lokalen en ruimtes waar hun werk wordt tentoongesteld.

Een opleiding volgens het Rotterdamse motto: ‘niet lullen maar poetsen’. Een opleiding die vraagt om inzet en doorzettingsvermogen. Een opleiding die jóu wil laten groeien.

Nederlandse Academie voor Beeldcreatie
Verzamelgebouw Zuid